Unul dintre obiectivele turistice naturale de prin rang ale Apusenilor, o adevarată ,,perlă" a acestor munți, îl constituie ansamblul celor două Detunate.
Este vorba despre două ,,moțuri" de bazalt care se ridică zvelte către cer. Una dintre ele este fără vegetație, și i se spune Detunata Goală (1042 metri) iar cealaltă este acoperită de pădure și i se spune Detunata ...Flocoasă( 1258 metri).
Ambele sunt situate lângă Bucuim Șasa, cam la o oră de mers pe jos din Abrud, la limita nordică a Munților Metaliferi.
Ajungeţi acolo mergând din Abrud spre Zlatna, după ce iesiţi din primul
oraş, faceţi stânga către comuna Bucium. În Bucium Şasa opriţi maşina la
biserică şi luaţi-o prin cimitir, pentru că ajungeti mai repede şi nu
pe drumul forestier, la un moment dat sus pe deluşor, drumurile se
unifică. Este vorba de câştigarea unei jumătăţi de oră de urcat prin
noroaie.Nu vă faceti griji, veţi găsi în zonă multe locuri în care puteţi înnopta, dacă vreţi să exploraţi mai bine zona sudică a Apusenilor.
Formarea Detunatelor are legătură cu lava bazică, ceva mai vâscoasă, ce urcă încet către suprafaţă şi se
răceşte în afara sau în interiorul muntelui, luând forme interesante de
coloane paralelipipedice.
Acest fenomen nu este unic în ţară, dar
aici zona este spectaculoasă, pentru că ele ,,răsar" dintr-o pădure de
conifere; aşa coloane mai întâlnim în Defileul Oltului de la Racoş, din
Munţii Perşani.
Sătenii, mirați de ieșiturile astea de bazalt paralelipipedic, au țesut în jurul lor o frumoasă, și tristă în același timp, legendă.
Aceasta spune că cele două Detunate n-ar fi decât două morminte, unul al unei zâne de o neasemuită frumusețe, iar celălalt al unui fiu al căpeteniei locale a uriașilor, care se îndrăgostise de zână.
Între neamurile lor era de sute de ani o luptă înveșunată și neîntreruptă. Fiul cade în ispita dragostei, iar tatăl său, surprinzându-i străpunge zâna cu spada și o ucide sub ochii îngroziți ai fiului. Înnebunit de durere și mânie acesta se repede asupra bătrânului curmându-i viața. În acel moment se dezlănțuie mânia cerului asupra flăcăului, fulgerele despică pământul, iar din adâncurile tenebroase se ridică asurzitor două stânci uriașe care simbolizează mormintele celor doi îndrăgostiți pierduți.
blog de lărgit orizontul Admin: Viorel Irașcu, Bacău, e-mail viocalatorul@gmail.com sau v_irascu@yahoo.com
miercuri, 6 noiembrie 2013
duminică, 3 noiembrie 2013
Let's do it, cu grupa de ecologiști de la 5 B- Școala Cuza Bacău
În fiecare an în care am participat cu copii de la Școala ,,Al. I. Cuza Bacău", am plecat la adunat gunoaie, cu o anumită doză de entuziasm dar și cu inima strânsă. Entuziasm care este alimentat de forța extraordinară a acestor copii, pentru care implicarea în asemenea acțiuni este vecină cu joaca. O joacă frumoasă și utilă pentru mediu, un exemplu dat tuturor acelora care au impresia că planeta asta poate suporta orice. Reținerile veneau din faptul că aveam tot timpul sentimentul că mergem să strângem gunoaie, pentru a face loc altora.
Cei 13 elevi de la a V B, au venit cu multă bucurie împreună cu părinții lor, cărora le multumesc pentru ajutorul dat. Am ,,aranjat" o zonă destul de întinsă situată pe marginea drumului care leagă Bacăul de Onești, în zona Măgura. Este o cunoscută zonă de grătare unde băieții și familiile vesele și nesimțite, vin să petreacă o după amiază de weekend, în natură. Natură care le oferă tot ce își doresc, primind înapoi doar manele, fum, peturi și pamperși. Aș spune că este trist dacă nu aș vedea impactul uriaș pe care această campanie îl are în România civilizată, informată și de bun simț.
Mulțumesc, dragii mei copii. Mulțumesc, dragi părinți. Mulțumesc, Lets do it România.
Citiți celelalte postări din anii trecuți:
2012
2010
Cei 13 elevi de la a V B, au venit cu multă bucurie împreună cu părinții lor, cărora le multumesc pentru ajutorul dat. Am ,,aranjat" o zonă destul de întinsă situată pe marginea drumului care leagă Bacăul de Onești, în zona Măgura. Este o cunoscută zonă de grătare unde băieții și familiile vesele și nesimțite, vin să petreacă o după amiază de weekend, în natură. Natură care le oferă tot ce își doresc, primind înapoi doar manele, fum, peturi și pamperși. Aș spune că este trist dacă nu aș vedea impactul uriaș pe care această campanie îl are în România civilizată, informată și de bun simț.
Mulțumesc, dragii mei copii. Mulțumesc, dragi părinți. Mulțumesc, Lets do it România.
Citiți celelalte postări din anii trecuți:
2012
2010
miercuri, 30 octombrie 2013
Abația Sfântul Ștefan- singura din țară și care aparține unui ordin catolic necunoscut
Un ghid al mănăstirilor catolice, pe care-l pregătesc de ceva
vreme, mi-a provocat ,,întâlniri" virtual-spirituale cu oameni
deosebiți și cu locuri interesante. Unul dintre aceste locuri este Abația Sfântul Ștefan din Oradea.
Fragment din Ghidul mănăstirilor catolice din România:
Cartea poate fi cumparată în format ebook de pe google play:
Ordin: Ordinul
Canonic Premonstratens
Hram: Sfânta
Fecioară Maria Îndurerată, 15 septembrie
Locație: Str.
Roman Ciorogariu, nr. 16, 410017, Municipiul Oradea, jud. Bihor
GPS: 40° 06' 0.19'' N; 21° 93' 1.39'' E
Tel: 0259 436 216
Nr. de călugări: 1
Abate: FEJES Rudolf Anzelm O.Praem.
Ordinul premonstratens, a obţinut, în Oradea, recunoştinţa locuitorilor prin renumele
şcolii conduse de ei. Şcoala de băieţi, prin exigenţă şi preocupare pentru
viitorul copiilor a dat roade, mulţi terminând şi facultatea de drept în cadrul
aceluiaşi ordin devenind avocaţi renumiţi. În clădirea fostei şcolii şi facultăţi, astăzi este
Liceul Mihai Eminescu. Lângă clădirea şcolii se află biserica premonstratense
construită între anii 1740-1760. Biserica cu două turnuri a fost proiectată în
stil baroc. Latura de vest a bisericii e lipită de clădirea mănăstirii. După
desfiinţarea ordinului (1786), biserica este folosită un timp ca şi depozit,
iar din 1808 revine din nou în administrarea ordinului Premonstratens, astăzi
aici locuind un singur călugăr.
Ordinul Premonstratens
( Candidus et Canonicus Ordo Praemonstratensis) a fost întemeiat în anul
1120 de Norbert von Xanten, împreună cu alți 13 însoțitori, în localitatea
Prémontré de lângă Laon (Franța). Ordinul cuprinde canonici regulari, ce
reprezintă o sinteză a vieții monahale și a celei canonice. Există și un ordin
feminin al premonstratenșilor.
Întemeietorul lor, Sf. Norbert (1080/85-1134, abate la Prémontré,
apoi, episcop de Magdeburg)
a fost înrudit, se pare, cu casa regală arpadiană. Ordinul premonstratens a
fost primul ordin care avea în program, păstorirea sufletească – oferind, deci,
sacramentele și credincioșilor laici. Convertirea slavilor de est, a fost unul
din obiectivele pricipale ale ordinului. Prima lor prepozitură ungară a fost
înfiintată la 1130, undeva lângă Oradea. Pe lângă Arad a fost înălțată, pe la mijlocul
secolului, prepozitura Sf. Martin, având
multe moșii transilvane ( o posesiune era la Turda, de unde transportau
sare). Au preluat și unele așezăminte benedictine, printre care cel de la
Almașu. Ordinul avea și mănăstiri de
călugărițe. Cultul Sf. Apostol Ioan este accentuat, iar de acesta se
leagă intensitatea mistică marianică și cristică (primul imn către Inima lui
Isus este de geneză premonstratensă) iar
liturghia premonstratensă provine, cu unele modificări, din tradiția
carolingiană.
miercuri, 23 octombrie 2013
Petrece de Halloween la Hotel IAKI din Mamaia
luni, 21 octombrie 2013
Barajul Gura Apelor- Retezat- cel mai înalt din țară
Auzisem de Gura Apei, știam că este pe Râul Mare, afluent al Streiului, și că aici s-au făcut amenajări hidroenergetice de anvergură.
Nu mai rămânea decât să ajung în RETEZAT. Cam departe pentru gustul meu și dificil de organizat o ,,expediție" până acolo, însă dorința era mare...
Știți cum este, tot ce e frumos este și departe de casă.
Vara asta am ajuns în Retezat, ne-am cazat undeva în satul Clopotiva, comuna Râu de Mori și ardeam de nerăbdare să vedem barajul și lacul de acumulare. Drumul te duce către acumulare pe un beton mâncat pe alocuri de ploi, după care ajungi la bariera de intrare în Parcul Național Retezat, unde plătești o taxă de acces cu mașina.
După câteva sute de metri ajungeți pe baraj. N-aș spune că m-a impresionat foarte mult, nu este spectaculos, nu stă parcă suspendat desupra uni hău, ca la Vidraru sau Bicaz, dar bucuria de a te afla pe cel mai înalt baraj și sălbăticia locurilor, te umple de ceva adrenalină.
Ce mai este adevărat, este că barajele din beton în dublu arc sunt și cele care îți taie respirația, chiar dacă unele nu au decât 20-30 de metri înălțime, și mă gândesc la cele de pe Latorița sau de pe valea Sebeșului.
La impresia asta, de baraj oarecum comun, a contribuit și vremea mai mohorâtă, care făcea pozele mai întunecate dar și faptul că nivelul lacul era la jumătate, astfel ca apa nu atingea barajul, iar ceva mai în larg apăreau chiar insulițe. Pozele mai ,,însorite" le-am făcut la întoarcere.
Vizitarea barajului și admirarea lacului se pot face combinat cu o tură până la Bucura, drumul pietruit și foarte îngust, pe alocuri, vă duce pe valea Lăpușnicului până la Gura Bucurei, de unde în 2 ore și jumătate, ajungeți la cel mai întins lac glaciar din țară.
Date tehnice:
- cel mai înalt baraj din țară- 168 metri;
- lungime coronament- 460 metri;
- lățimea barajului la bază- 574 metri;
- volumul apei din lac- 210 mil.mc;
- suprafața lacului- 373 ha;
- total volum corp baraj- 10 452 600 mc(anrocamente, argilă, filtre, balast);
- lungime lac- 7 km;
- adâncime max.- 80 metri;
duminică, 20 octombrie 2013
Ulpia Traiana Sarmisegetusa- impresii, istorie și cronologie
by Sofia Flori
Ulpia Traiana Sarmizegetusa, pe numele sau complet Colonia Ulpia Traiana Augusta Dacica Sarmizegetusa, a fost capitala provinciei Dacia romana.
Cetatea am vizitat-o fara ghid din
pacate (nici nu stiu cum se proceda pentru cei care isi doreau ghidaj de specialitate), m-am multumit doar cu ce imi scosesem de pe net (bine ca mi-am luat
documentele, chiar daca nu aveam in plan sa vizitez acest loc minunat).
Biletul
de intrare costa 4.5 lei /adult,
1.5 lei /elev, student sau pensionar si taxa foto 15 lei /aparat. Eu am
platit taxa foto, dar dupa ce am vizitat o parte din complex, am
obesrvat ca absolut toata lumea filma sau fotografia si nu cred ca toate
aceste persoane au platit taxa foto /video (erau in jur de 20-30 de
persoane) si nimeni nu te intreba sau controla daca ai platit.
Este destul de mult de vizitat, eu am "pierdut" cam trei sferturi de zi, astfel ca, daca aloci acestui
complex doar cateva ore, mai bine nu mergi - mai degraba te vei enerva si nu vei putea
cuprinde nici macar vizual tot ce este de vazut si nu numai, complexul arheologic nu se
termina imediat dupa ziduri. Iar daca vrei sa mai vezi si Muzeul de Arheologie, care
se afla peste strada de cetate, nu vei reusi.
Cu biletul de la cetate si taxa
foto platita am putut vizita si muzeul fara a mai plati inca o data.
Complexul
arheologic Ulpia Traiana Sarmizegetusa se afla in localitatea
Sarmizegetusa, judetul Hunedoara, imediat dupa intrarea in localitate,
la marginea drumului DN68 Caransebes - Hateg, pe partea dreapta in
sensul de mers spre Hateg.
Complexul arheologic cuprinde:
AMFITEATRUL - era un fel de stadion al
zilelor noastre, unde romanii vedeau spectacole diverse ca gen: luptele cu gladiatori, drama, mima, sport, etc. Inainte de a fi construit in piatra a cunoscut si o faza
de lemn. Este de forma eliptica si avea o capacitate de aproximativ 5000-6000 de spectatori, care isi ocupau locurile intr-o
ordine sociala foarte stricta. A beneficiat si de o masinarie pentru efecte speciale - pigma.
Acesta ne aduce data importante despre retragerea Aureliana, fiind transformat in fortareata.
Incadrare cronologica: inceputurile dateaza imediat dupa cucerirea
Daciei si va functiona cel putin pana in sec I . d. Chr.
DOMUS
PROCURATORIS - Palatul Procuratorului Financiar al provinciei Dacia
Apulensis, era una dintre cele mai importante cladiri de la intrarea in
oras. Cladirea beneficia de birouri pentru cei ce-si desfasurau
activitatea aici, doua sisteme termale (therma-bai ), dintre care unul
probabil apartinea procuratorului. In cadrul uneia dintre incaperi au
fost descoperite mai multe altare, probabil a jucat rolul de templu.
Incadrare
cronologica: inceputurile dateaza din sec II.d Chr si va functiona pe toata perioada provinciei.
FORUL
- era centrul orasului.
Aici se intersectau cele doua drumuri principale: Cardo Maximus ( Nord-
Sud ) si Decumanus Maximus (Est- Vest ). Curtea Forului era imprejmuita
de portice si colonade de marmura. Intrarea principala se facea
printr-o poarta monumentala, un tetrapilum, situata pe latura de nord. Curtea Forului era dominata de o mare baza de statuie sau de monument
comemorativ, ce era flancata de statui dedicate unor imparati romani.
Se trecea in Basilica, cladirea ce domina intregul ansamblu
arhitectonic. La est si la vest acest lacas era flancat de cate un
tribunal. Din Basilica se trecea in Curia, o sala unde consilierii
orasului, decurionii, prezidati de cei doi primari, duumvirii,
discutau problemele importante ale orasului.
Incadrare cronologica: inceputurile dateaza din epoca lui Traian si va functiona pe toata perioada provinciei.
FANTANA
PUBLICA - de o parte si de alta a intrarii monumentale in For au fost
edificate
doua fantani publice, construite din banii sai ( pecunia sua ) de
catre unul dintre
fostii primari ai orasului (II VIR) Lucius Ophonius Domitius
Priscus. Astfel de monumente contribuiau la monumentalizarea orasului,
dar aveau si un rol concret, acela de a aproviziona cu apa potabila pe
cei care nu-si permiteau o sursa permanenta in propriile camine.
Fiecare dintre cele doua instalatii de distributie au fost construite
in marmura de
Bucova , erau ornamentate cu coloane si capiteluri corintice, iar
cele trei statui serveau ca figuri de fantana deversand apa in bazinele
din fata , de unde apoi era evacuata in canalizarea de sub drumuri.
Inscriptia fantanii de rasarit este intreaga, doar ca la fata locului a
mai fost descoperit un fragment, in timp ce alte doua sunt depozitate
la Lugoj si la Deva.
CURTEA
FORULUI - la fel ca si in multe alte cazuri, romanii inainte de a se
aseza si incepe sa zideasca durabil , aveau nevoie sa-si desfasoare
viata
la standardele cele mai normale cu putinta. Cel mai usor se construia
in lemn, apoi,
dupa ce isi creau conditiile necesare incepeau sa lucreze cu materiale
mai rezistente, folosindu-se de resursele avute la indemana. Stim,
spre exemplu, ca
atunci cand s-a inceput saparea fundatiilor pentru constructiile din
piatra , cele din faza de lemn erau inca in picioare. De
asemenea, la Sarmizegetusa, s-a construit in lemn, apoi in gresie si
calcar , iar la un moment dat s-a
trecut la marmura. Doar ca in faza de lemn foarte probabil avem de-a
face cu " pricipia " (comandamentul ) unui castru (tabara militara)
legionar. Curtea Forului a fost placata la un moment dat in intregime
cu blocuri de marmura . In centrul curtii si pe margini tronau bazele
ce sustineau statui
din bronz aurit ( din care s-au pastrat doar fragmente ) sau marmura a
unor imparati ce au jucat un rol in viata orasului sau a provinciei . In
partile de nord, est si vest curtea comunica cu exteriorul prin
portice (colonade de marmura). cu inaltimea de 6 metri , ce sustineau
acoperisuri din tigla. Din curtea forului se trecea intr-o basilica ,
cladire ce domina prin inaltimea ei intregul ansamblu arhitectonic.
PROPYLOM
~ TETRAPILUM - era colonada amplasatala intersectia lui Cardo
Maximus
cu Decumanum Maximus ( drumurile principale N-S si E-V ), ce ocupa un
spatiu
rectangular de 14 X 8,40 metri. Inaltimea coloanelor era de 8,40 m. Nu
se cunoaste aspectul din
prima faza, atunci cand s-a folosit ca material de constructie
calcarul, cu
exceptia catorva blocuri refolosite ulterior. Capitelurile au fost
confectionate din marmura de Bucova de artizanii veniti din
Asia Mica. Apoi, urma Tetrapilum-ul de 5,60 X 3,64 m. Originea acestui
tip de intrare se regaseste la portile palatelor
elenistice, care la randul lor se inspira din portile monumentale ale
marilor sanctuare. La Sarmizegetusa s-a folosit Ordinul Corintic in
cazul decoratiei.
CURIA
- La Roma in aceasta incapere senatorii discutau problemele importante
ale Republicii sau Imperiului, in provincii decurionii, care se
reuneau intr-un fel de consiliu de astazi al oraselor - Ordo Decurionum
(aproximativ de 100 de membri ),
discutau problemele importante ale orasului,
prezidati de cei doi primari. Dedesubt se aflau doua camere cu bolta,
Aeraria, camerele de tezaur ale orasului. Incaperile care flancau
curia nu au o destinatie bine precizata, dar aici trebuie sa se fi
aflat birourile magistratilor superiori ai orasului. Pe langa cei doi
primari ar mai fi de amintit edilii, ce se ocupau de problemele de
urbanism si chestorul, ce se ocupa de banii comunitatii.
TRIBUNALIA
- Basilica era flancata in partea de est si de vest de cate un podium
de piatra acoperit cu lemn . De pe cele doua tribunalia cetatenii isi
tineau discursurile sau cei doi primari, II VIRII sau chiar
guvernatorul provinciei, judecau. Magistratul, secretarul si
consiliul (Consilium ) stateau pe aceasta platforma, in timp ce impricinatul si avocatii sai
stateau in fata podiumului. Locul
judecatorului era in centru, asezat pe "SELLA
CURULIS" ( un scaun ), de unde isi exercita
puterea - pro tribunali. Tribunalul de rasarit avea la subsol o
carcera , care nu era chiar inchisoarea
propriu-zisa a orasului, ci mai degraba un arest preventiv, pentru
delicte mai marunte.
BASILICA
- termenul provine de la cuvantul grecesc "basileus" care insemna rege.
Prin urmare, avem de-a face cu locul
in care se tinea
sfatul regal, iar monarhul isi exercita atributiile juridice.
Romanii au preluat aceasta idee , au pus-o in practica si au mentinut-o
si in vremea in care Roma nu mai era o monarhie. Mult mai tarziu, dupa
recunoasterea crestinismului ca religie oficiala a Imperiului ( sec .
IV. d Chr. ), astfel de caldiri vor fi folosite ca lacas pentru
exercitarea cultului pentru aceasta noua religie. De aceea termenul din
limba romana sau din retoromana (in Elvetia ) provine din latinescul
"basilica", spre deosebire de celelalte limbi neolatine in care
denumirea lacasului de cult provine din grecescul " ecclesia ".
ATELIERUL
DE STICLARIE - constructia este compartimentata in zece incaperi,
care adaposteau un atelier in care se desfasura intreg procesul
tehnologic de prelucrare a sticlei. In
doua incaperi au fost descoperite cinci cuptoare.
Incadrare cronologica: sec II-III d Chr.
TEMPLUL
LUI SILVANUS - Silvanus era zeul padurilor , protectorul
vegetatiei. Cladirea era impartita in doua de un zid median si va
cunoaste mai multe refaceri. CELLA era plasata central. In nava estica
a fost descoperita o placuta votiva ce-l reprezenta pe Silvanus insotit
de noua Silvanae.
Incadrare cronologica: inceputurile dateaza din sec
II d. Chr si va functiona pe toata perioada provinciei.
TEMPLUL
MARE - denumirea este una conventionala intrucat materialul arheologic
nu a permis identificarea clara a unei divinitati. Este cel mai
impunator edificiu de cult din Dacia Romana.
Sufera distrugeri in timpul razboaielor marcomanice.
Incadrare cronologica: inceputurile dateaza din sec II d. Chr si va functiona pe toata perioada provinciei.
TEMPLUL
ZEITEI NEMESIS - amplasat in imediata apropiere a portii de est a
amfiteatrului, era inconjurat de de un zid de incinta de forma
dreptunghiulara. Printre altele, Nemesis, proteja si norocul,
gladiatorii avand nevoie de mult norocpentru a iesi in viata dintre
zidurile amfiteatrului. La Porolissum (Moigrad, langa Zalau ) sau in
Britannia astfel de temple sunt prinse chiar in arhitectura
amfiteatrului.
Incadrare cronologica: inceputurile dateaza imediat dupa cucerirea Daciei
si va functiona pe toata perioada provinciei.
LOCUINTA
- situata la nord-est fata de
amfiteatru, cladirea se compune din doua corpuri. In interior, pe
langa bazinele de apa rece si calda, edificiul mai dispunea si de
instalatia de incalzire centrala-
HYPOCAUSTUM . Si aceasta cladire va avea de suferit de pe urma
atacurilor marcomanice.
Incadrare cronologica : inceputurile dateaza din sec II d. Chr si va functiona pe
toate perioada provinciei .
COLONIA DACICA SARMIZEGETUSA - cu cele aproximativ 33 ha dintre ziduri si alte
60-80 ha din afara acestora, se inscrie intre orasele de dimensiune medie la scara
Imperiului.
Orasul
fondat de Imparatul Traian mai dispunea si de un TERRITORIUM in jur, o
zona imensa care se intindea de la Apelum ( Zlatna), in Muntii
Apuseni, pana la Dierna (port la Dunare- langa Orsova de azi ), care s-au rupt si s-au
dezvoltat din orasul mama in momentul in care urmatorii imparati au
hotarat noi etape de dezvoltare urbanistica a provinciei Dacia. Chiar
daca cea mai mare parte a timpului guvernatorul Daciei si-a avut sediul
la Apulum, chiar daca a existat o mare
concurenta pentru suprematie in provincie.
Colonia Dacica Sarmizegetusa nu a putut fi
detronata de pe un loc castigat inainte ca toti
concurentii sai sa se fi nascut inca. Orice comunitate urbana romana
trebuia sa parcurga o cariera pentru a atinge
mult ravnitul statut de colonia. Ori, Sarmizegetusa a fost fondata ca
atare. Aceasta uriasa intindere de pamant semnifica faptul ca
metropola si oamenii sai de afaceri
detineau si controlau comertul de la Dunare, agricultura din fertila
vale a Muresului si nu in ultimul rand profiturile aduse de minele de
aur din Muntii Apuseni. Iata cateva motive pentru care oricare alt oras
al Daciei romane cu greu ar fi putut sa detroneze Sarmizegetusa din
pozitia pe care a detinut-o.
Pe aceasta suprafata locuia o populatie de aproximativ 20-30.000 de oameni.
Monumentele sunt dispuse atat in zona
din afara zidurilor de incinta ale orasului, cat si intre ziduri.
Imediat
dupa ce am ajuns acasa am observat pe una dintre vederile cumparate de
aici, inca doua zone cu ruine, pe care eu nu le-am vizitat si nici
nu stiam de ele, cu toate ca am fost atentionata de voluntarii care
lucrau la un santier si descoperisera multe alte ziduri, ca daca vreau
sa vad si altceva in afara de ce vazusem deja, sa merg pe campurile
din apropiere si voi vedea si alte lucruri care au fost descoperite, se
cunosc doar ca nu au fost scoase " la lumina ". In imediata apropiere a
zidurilor sau pe camp se poate
observa cum pamantul are multe forme, nu
este deloc drept sau neted ceea ce
inseamna ca sub movilele de pamnat se gasesc ruine de atatia ani.
INCREDIBIL!!!
Multumim mult, Sofia Flori( Florentina Cojocaru)
Multumim mult, Sofia Flori( Florentina Cojocaru)
joi, 17 octombrie 2013
O excursie în Cheile Dâmbovicioarei la 1858, de Alexandru Pelimon
Pe 24 iulie1858 Alexandru Pelimon, autorul ,,Impresiunilor de călătorie în România" se îndreaptă călare către Cheile Dâmbovicioarei și spre renumita peșteră. Peisajul întânit în cale este înfățișat cu reale calități literare.
,,Începurăm a urca dealurile, cere pe la unele locuri se făceau repezi ca un perete. Cu toate acestea, coastele dealurilor erau înfrumusețate cu tot felul de flori și un parfum dumnezeesc se amesteca cu aerul pe care îl respiram".
După cum știți, la intrarea spre chei se află celebrul pod peste Dâmbovița, cel care dă și numele comunei. În 1858 acolo era un pichet grăniceresc, despre care amintește în treacăt, apoi călătorul se îndreptă către zona îngustă a cheilor, acolo unde astăzi vi se cer câțiva lei pentru a intra cu mașina în zona protejată.
Iată imaginea surprinsă de scriitor:
,,Spre vest, la mâna stângă, se zărește gura a doi munți de piatră ale căror vârfuri, foarte înalte, se pare ca și cum s-ar împreuna. Această intrare între aste două coloane de stânci atât de gigantești și râpoase fac a-mi bate inima și oarecum a mă înfiora. Aci aerul începu a fi foarte rece, fiindcă soarele niciodată nu poate pătrunde. Cu cât înaintăm, stâncile ce se află atârnând în aer și care prea puțin se țineau de munte, păreau că au să ne îngroape sub dânsele".
Imaginați-vă ce simte autorul, ce sentiment de teamă îl încearcă, mai ales când aude vuietul acela al ,,apișoarei care curge cu un urlet înfiorător" totul accentuat de copitele cailor și de căderile de pietre de pe versanți.
,,Deosebit încă, răsunetul văii face locul și mai înfiorător și fiecare călcătură a copitei caluluisau când se mișcă vreo pitricică de la locul ei, năștea un nou sunet care se amesteca și se pierdea în răsunetul cel nemărginit al văii. Merserăm în acest chip ca și cum umblam pe sub pământ..."
Ce momente deosebite, ce sălbăticie, ce peisaj virgin a văzut Alexandru Pelimon, acum mai bine de 150 de ani și ce îngrămădeală, ce mizerie, ce turism deșănțat se întâmplă astăzi într-o zonă, cică ocrotită.
Această descriere a Cheilor Dâmbovicioarei, dincolo de valoarea ei literară, reține atenția cititorului și călătorului, pentru că astfel poate compara cheile de ieri cu cele de azi, schimbările majore survenite în peisaj, modelarea versanților sau scăderea debituilui râului. Toate se datorează umanizării excesive a zonei, localnicilor și alogenilor cu vile uriașe, pensiunilor și nu în cele din urmă turiștilor fără măsură și fară simț( de orice fel!).
Și apropo, dacă Alexandru Pelimon ar fi aruncat un PET atunci, nu cumva l-am fi găsit și noi prins în vreun părete râpos sau într-un trunchi de copac din albia Dâmboviței?
,,Începurăm a urca dealurile, cere pe la unele locuri se făceau repezi ca un perete. Cu toate acestea, coastele dealurilor erau înfrumusețate cu tot felul de flori și un parfum dumnezeesc se amesteca cu aerul pe care îl respiram".
După cum știți, la intrarea spre chei se află celebrul pod peste Dâmbovița, cel care dă și numele comunei. În 1858 acolo era un pichet grăniceresc, despre care amintește în treacăt, apoi călătorul se îndreptă către zona îngustă a cheilor, acolo unde astăzi vi se cer câțiva lei pentru a intra cu mașina în zona protejată.
,,Spre vest, la mâna stângă, se zărește gura a doi munți de piatră ale căror vârfuri, foarte înalte, se pare ca și cum s-ar împreuna. Această intrare între aste două coloane de stânci atât de gigantești și râpoase fac a-mi bate inima și oarecum a mă înfiora. Aci aerul începu a fi foarte rece, fiindcă soarele niciodată nu poate pătrunde. Cu cât înaintăm, stâncile ce se află atârnând în aer și care prea puțin se țineau de munte, păreau că au să ne îngroape sub dânsele".
Imaginați-vă ce simte autorul, ce sentiment de teamă îl încearcă, mai ales când aude vuietul acela al ,,apișoarei care curge cu un urlet înfiorător" totul accentuat de copitele cailor și de căderile de pietre de pe versanți.
,,Deosebit încă, răsunetul văii face locul și mai înfiorător și fiecare călcătură a copitei caluluisau când se mișcă vreo pitricică de la locul ei, năștea un nou sunet care se amesteca și se pierdea în răsunetul cel nemărginit al văii. Merserăm în acest chip ca și cum umblam pe sub pământ..."
Ce momente deosebite, ce sălbăticie, ce peisaj virgin a văzut Alexandru Pelimon, acum mai bine de 150 de ani și ce îngrămădeală, ce mizerie, ce turism deșănțat se întâmplă astăzi într-o zonă, cică ocrotită.
Această descriere a Cheilor Dâmbovicioarei, dincolo de valoarea ei literară, reține atenția cititorului și călătorului, pentru că astfel poate compara cheile de ieri cu cele de azi, schimbările majore survenite în peisaj, modelarea versanților sau scăderea debituilui râului. Toate se datorează umanizării excesive a zonei, localnicilor și alogenilor cu vile uriașe, pensiunilor și nu în cele din urmă turiștilor fără măsură și fară simț( de orice fel!).
Și apropo, dacă Alexandru Pelimon ar fi aruncat un PET atunci, nu cumva l-am fi găsit și noi prins în vreun părete râpos sau într-un trunchi de copac din albia Dâmboviței?
Abonați-vă la:
Postări (Atom)
Re-Descoperă România Episodul 11. Cheile Nerei și Lacul Dracului
Comuna Șopotu Nou, Județul Caraș -Severin, Depresiunea Almăjului/ Bozovici, Munții Almăjului, Grupa Banatului Septembrie 2008 surs...
-
Principalele zece lacuri din ţara noastră sunt situate în trepte și forme de relief diferite şi sunt dintr-o varietate de tipuri genetice....
-
Carpaţii Orientali Pasul Prislop (1416 m) - între Munţii Rodnei şi Munţii Maramureşului; şoseaua Borşa-Vatra Dornei; cel mai ...
-
Ce este Medugorje? Un loc sfânt, un loc cu o semnificație specială în inima fiecărui credincios, fie el romano- catolic, greco-catolic sa...