Muzeul din Dumbrava Sibiului concurează cu Muzeul Satului din Bucureşti, prezentând într-un spaţiu grandios de peste 42 de hectare, sute de construcţii şi monumente din toate zonele etnografice ale României, cu accent pe regiunile carpatice şi de podiş.
Deschis în 1905 ca primul muzeu istorico-etnografic al românilor din Transilvania, de unde şi numele de ASTRA de la cunoscuta societate transilvană, a fost închis în 1950 din motive ideologice, reaşezându-se în matca sa tradiţională în 1990, printr-un ordin de ministru ce poartă semnătura lui Andrei Pleşu, pe atunci ministru al culturii.
Parte a Muzeului Burkenthal din 1963, aceasta secţiune debutează ca un muzeu al tehnicii populare ce cuprinde cinci sectoare tematice, acumulând până azi una dintre cele mai complexe colecţii şi arhive documentar-ştiinţifice despre universul creaţiei tehnice ţărăneşti din ţara noastră.
Muzeul acoperă pe o suprafaţă uriaşă toate ocupaţiile tradiţionale româneşti: vânătoare şi pescuit în Delta Dunării, agricultură pe toate treptele de relief, păstoritul de la satele de câmpie până la aşezările risipite de pe platourile munţilor, pomicultura cu meşteşugul oţetitului şi al ţuicăritului, viticultura cu industria vinăritului, uleitul, ţesutul cu ocupaţiile de lânari, mătăsari, cânepari, trăistari din păr de capra, împletitul de către frânghieri, cojocăritul, pielăritul, olăritul, pietrăritul, mineritul aurifer, fierăritul, clopotăritul, meşteşugul lemnului cu dulgheritul, rotăritul, dogăritul şi spătăritul, sau meşteşugul cerii cu boştinăritul şi lumânăritul, sau rogojinăritul stufului şi în cele din urma confecţionarea instrumentelor muzicale.
Una dintre cele mai spectaculoase expoziţii este cea a morilor de vânt sau de apă, situate lângă lacul de 6 hectare din zona centrală a parcului, şi de unde nu lipsesc decât morile de maree(pentru că la Marea Neagră acestea sunt foarte mici de max.15 cm.) în rest sunt toate tipurile imaginate de mori de măcinat cereale, de la cele cu panze până la cele plutitoare.
O emblemă a celui de-al cincilea sector tematic, al monumentelor de utilitate publică, îl reprezintă biserica maramureşeană adusă din satul Bezded, şi care este funcţională, aici ţinându-se slujbe, duminica sau cu alte ocazii speciale. Este situată aproape de intrarea în parc, pe una dintre aleile muzeului, alei ce însumează 10 kilometri şi pentru care îţi trebuie condiţie fizică, nu glumă, asta dacă ţi-ai propus să vezi totul într-o singură zi.
Muzeul este deschis între 1 mai şi 15 octombrie, intrarea costă 15 lei pentru adulţi cu reducere evident pentru grupuri de adulţi sau copii, elevi şi studenti, iar taxa de fotografiere este de 5 lei.
O serie de manifestari culturale populare se desfasoară pe întreg parcursul perioadei de vizitare.Pentru mai multe informatii- muzeulastra.ro
blog de lărgit orizontul Admin: Viorel Irașcu, Bacău, e-mail viocalatorul@gmail.com sau v_irascu@yahoo.com
luni, 14 martie 2011
joi, 10 martie 2011
Pietrele, Sfincşii şi Stâncile Carpaţilor Româneşti
Nu am pretenţia de a scrie sau inventaria toate stâncile, pietrele, sfincşii şi babele din Carpaţi, sunt sigur că mai există cel puţin încă pe atâtea. Dar această investigaţie de mici obiective naturale, din care o mică parte văzute şi cele mai multe citite, reprezintă, cred eu, un reper de la care să plece listarea tuturor acestor forme ciudate de relief care populează munţii noştrii.
Munţii Oaş-masiv vulcanic din nord-vestul ţării, distrus de eroziune;
Munţii Bistriţei
Muntii Harghitei
Muntii Stânişoarei
Munţii Bihor
Munţii Oaş-masiv vulcanic din nord-vestul ţării, distrus de eroziune;
- Sfinxul Oaşului;
- Creasta Cocoşului-rest de crater vulcanic, numit şi Turnul Gutâiului sau Creasta Gutâiului;
Munţii Bistriţei
- Piatra Râpa Scară, de pe valea Bistriţei;
- Pietrele Doamnei
- Adam şi Eva(lângă Giumalău unde se mai afla Colţii Acrii, pe valea Bistriţei)
- Piatra Şoimului;Piatra Zimbrului;Piatra lui Osman-pe valea Bistriţei.
- Pop(ch)ii Rarăului; Stânca Coifului;
- Dochia;Panaghia;Toaca;
- Gardul(Colţii) Stânilelor;Piatra Ciobanului;Piatra Lată;Masca.
- Tabara Vulturilor;Turnul Sihastrului;Turnul lui Budu.
- Căciula Dorobantului; Detunata;
- Piatra Teiului-la coada lacului de acumulare Izvorul Muntelui, lângă viaduct;
- Tigăile
- Sfinxul Bratocei; Babele la Sfat;
- Pietrele Roşii; Piatra Mitocului;
- Colţul Uriaşului(Dintele); Colţul Vânătorului;
- Colţii Boncuţei; Colţii Bratocei;
- Piatra Vulturilor; Gemenii Ciucaşului;
- Turnul Goliat; Turnul Căprioarei;
- Mâna Dracului; Mâna cu Cinci Degete;
- Porumbelul; Vrăjitoarea;
- Acul Diavolului; Marele Păianjen;
Muntii Harghitei
- Piatra Şoimului, din zona Defileului Oltului de la Tuşnad;
- Piatra Berzei; Piatra Geamană; Piatra Ciută;
- Piatra Tâlharului; Pietrele Striului;
- Piatra Tehărăului; Piatra Zăganului; Piatra Găurită;
Muntii Stânişoarei
- Sfinx;
- Coloanele de bazalt de la Racoş, din Defileul Oltului;
- Coloanele de bazalt de la Piatra Cioplită, pe valea Comanei;
- Sfinxul din Perşani; Stânca Minunilor;
- Sfinxul de la Pietrele lui Solomon, lângă Braşov;
- Sfinxul Bucegilor;
- Babele-în fap,t două stânci în formă de ciupercă;
- Pintenul Pietrei Arse;
- Vârful Omu;
- Faţa şi Colţii Morarului;
- Mesele de la Vârful cu Dor;
- Babele de la Podul Dâmboviţei;
- Acele Cleopatrei; Colţul Elefanţilor; Foarfeca;
- Piatra Dracului; Piatra Caprei; Piatra Galbenă; Piatra Verde;
- Colţii Brezei; Chica Vulturilor; Claia Bulzului;
- Turnurile Podragului; Fereastra Zmeilor;
- Sfinxul de la Stănuleţi;
- Bufniţa cu Pui; Masa lui Traian;
- Ursul; Dochia; Moşul; Uriaşul;
- Masa Jidovului;
- Şezătoarea Urşilor; Piatra Tăiată;
- Cele Trei Degete; Cucuiul Târsei; Claia cu Brazi;
- Sfinxul Pietrele;
- Piatra Iorgovanului; Colţii Pelegii;
- Turnul Porţii; Piatra Trăsnită;
- Cuiul Popii; La Parul de Fier; Albele;
- Piatra lui Iorgovan; Pietrele Înşirate; Apostolii;
- Piatra Corbului; Piatra Ruptă; Piatra Trăsnită;
- Sfinxul de la Topleţ- aproape de vărsarea Cernei în Dunăre;
- Piatra Puşcată; Piatra Uscată;
- Sfinxul din Cheile Nerei;
Munţii Bihor
- Piatra Grăitoare; Piatra Galbenă;
- Piatra Boghii; Piatra Câinilor;
- Piatra Tâlharului; Piatra Încălecată;
- Pietrele Mărunte; Pietrele Albe;
- Turnul Galben; Turnul Ascuţit; Peretele Uriaş; Baia Zânelor;
- Piatra Lată din Defileul Crişului Repede;
- Creasta Abruptă; Stanul Stupului;
luni, 7 martie 2011
Cascada Vârciorog- săritoarea de sub Piatra Grăitoare
Pe drumul ce leagă Gârda de Sus şi Arieşeniul de Nucet, peste pasul Vârtop unde se află Groapa Ruginoasă, undeva pe stânga, un indicator peste care poţi trece uşor cu vederea în goana maşinii, te îmbie să drumeţeşti până la Cascada Vârciorog, cale de vreo trei kilometri şi jumătate. Pentru cei ce nu doresc doar un week-end la vreo pensiune cu jacuzzi, această călătorie de maxim două ore nu poate fi decât o bună ocazie de a-şi fortifica şi spiritul şi trupul în afară, bineînţeles, de o mică febră musculară.
Lăsaţi maşina după ultimele case, şi înaintea podeţului de lemn, undeva mai ferit, pentru că TAF-urile ce cară lemne, o pot avaria şi porniţi pe jos, înarmaţi cu răbdare şi cu bocanci impermeabili, pentru că micile pâraie şi noroiul frământat de tractoare şi de copitele cailor, pot pune probleme. Drumul nu este de speriat, se aşterne frumos ba în stânga ba în dreapta râului ce formeaza mai departe la ieşirea din strâmtura pragurilor, Cascada Vârciorogului.
Un popas cu buşteni butnăriţi lângă băncuţe de lemn şi o rulotă cu de-ale gurii şi cu ceva suc, vă aşteaptă la vreo oră de mers şi undeva la câteva zeci de minute până la cascadă. Dintr-o dată, peisajul începe să se sălbăticească, râul curge cu zgomot, marmitele de eroziune din albia îngustă se înmulţesc, ca şi stâncile căzute de pe versanţi ce par opera lui Sfarmă Piatră.
Pădurea se aruncă de pe pantele muntelui, lăsând gândul să urce către vârful Curcubăta Mare, cel mai înalt din Apuseni de 1849 de metri. O cupolă cristalină de piatră dură îl secondează mai la nord şi se numeşte Piatra Grăitoare, iar de la înălţimea sa de 1657 de metri, pune stavilă afluenţilor Arieşului, desenând cumpăna de ape dintre bazinul Arieşului Mare şi cel al Crişului Negru ce udă Ţara Beiuşului.
Sub acest vârf, în zona numită de moţi Tarniţa Bihorului, îşi începe călătoria scurtă şi vijelioasă pârâul care cade aici într-o singură scobitură, de la 15 metri înălţime, şi care formează această splendidă cascadă.
Apa curge cu putere şi te anunţă de la câteva sute de metri distanţă, cu acel zgomot inconfundabil. Ocoleşti o zonă de grohotişuri mărunte şi de pietre mari, ce par prăbusite dintr-un drum de carieră, te strecori între malul acesta uriaş de 30 de metri înălţime, care după părerea mea, va bloca cursul acestui râu. În scurt timp intri într-un luminiş în care pădurea s-a dat la o parte pentru a lăsa pânza de apă să te îmbrăţişeze ca un voal creat de miliardele de vapori de cristal.
Enjoy!
Lăsaţi maşina după ultimele case, şi înaintea podeţului de lemn, undeva mai ferit, pentru că TAF-urile ce cară lemne, o pot avaria şi porniţi pe jos, înarmaţi cu răbdare şi cu bocanci impermeabili, pentru că micile pâraie şi noroiul frământat de tractoare şi de copitele cailor, pot pune probleme. Drumul nu este de speriat, se aşterne frumos ba în stânga ba în dreapta râului ce formeaza mai departe la ieşirea din strâmtura pragurilor, Cascada Vârciorogului.
Un popas cu buşteni butnăriţi lângă băncuţe de lemn şi o rulotă cu de-ale gurii şi cu ceva suc, vă aşteaptă la vreo oră de mers şi undeva la câteva zeci de minute până la cascadă. Dintr-o dată, peisajul începe să se sălbăticească, râul curge cu zgomot, marmitele de eroziune din albia îngustă se înmulţesc, ca şi stâncile căzute de pe versanţi ce par opera lui Sfarmă Piatră.
Pădurea se aruncă de pe pantele muntelui, lăsând gândul să urce către vârful Curcubăta Mare, cel mai înalt din Apuseni de 1849 de metri. O cupolă cristalină de piatră dură îl secondează mai la nord şi se numeşte Piatra Grăitoare, iar de la înălţimea sa de 1657 de metri, pune stavilă afluenţilor Arieşului, desenând cumpăna de ape dintre bazinul Arieşului Mare şi cel al Crişului Negru ce udă Ţara Beiuşului.
Sub acest vârf, în zona numită de moţi Tarniţa Bihorului, îşi începe călătoria scurtă şi vijelioasă pârâul care cade aici într-o singură scobitură, de la 15 metri înălţime, şi care formează această splendidă cascadă.
Apa curge cu putere şi te anunţă de la câteva sute de metri distanţă, cu acel zgomot inconfundabil. Ocoleşti o zonă de grohotişuri mărunte şi de pietre mari, ce par prăbusite dintr-un drum de carieră, te strecori între malul acesta uriaş de 30 de metri înălţime, care după părerea mea, va bloca cursul acestui râu. În scurt timp intri într-un luminiş în care pădurea s-a dat la o parte pentru a lăsa pânza de apă să te îmbrăţişeze ca un voal creat de miliardele de vapori de cristal.
Enjoy!
sâmbătă, 5 martie 2011
Mânăstirea Râşca- biserica semipictată
Multe au trecut peste această aşezare bucovineană, peste locuitorii ei şi peste aşezământul mânăstiresc de aici. O istorie îndelungată, care începe prin secolul al XIV lea, pe timpul descălecării lui Bogdan Maramureşeanul, marchează zidurile şi stăruinţa călugărilor de aici.
Distrusă de tătari, este refacută în 1511 de un alt Bogdan, fiul lui Ştefan cel Mare, dar cade pradă prigoanei semilunei turceşti în anii ce vestesc venirea marelui voievod, ctitorul de Moldoviţa, Petru Rareş.
După înscrisurile de pe zidul bisericii, 1540, după alte documente 1542, Petru Rareş reuşeşte să ridice aici o impresionantă mânăstire cu pictură exterioară, din care azi s-a păstrat doar cea de pe faţada sudică, pe care umbrele dimineţii joacăștrengărește v-ați ascunselea cu chipurile sfinţilor.
Nenumăratele adaugiri, precum pridvorul cu turlă, o serie de anexe de pe latura vestică, zidul de incintă din secolul al XVII lea sau reclădirea celor 8 chilii în anii 1830-1840, nu ştirbesc cu nimic măreţia bisericii care nu a intrat, din păcate, în atenţia patrimoniului mondial UNESCO, precum suratele ei mai nordice.
Situarea oarecum excentrică faţă de drumurile comerciale moldoveneşti, la aproape 20 de kilometri de Fălticeni, a permis transformarea ei într-un loc în care erau aduşi ,,călugării vagabonzi'', un fel de batalion disciplinar al monahismului românesc dar şi un loc de ,,deportare" pentru boierii cere se opuneau politicilor domnitorilor vermii.
De altfel, Domnitorul Mihai Sturdza l-a exilat aici pentru şase luni, în 1844, pe marele istoric şi om politic Mihail Kogălniceanu, în turnul clopotniţei, într-o celulă care există şi azi şi unde se află o placă de marmură ce aminteşte de acest eveniment.
Se mai menţionează şi efortul deosebit făcut de călugării de la această mânăstire, în timpul Primului Război Mondial, când s-au transformat în infirmieri pentru soldaţii răniţi pe câmpul de luptă, iar chiliile au fost puse la dispoziţie pentru spital şi infirmierie.
I.P.S. Pimen, Mitropolitul Moldovei la 1921, pune umărul la refacerea bisericii a cărui acoperiş a fost mistuit într-un incendiu, eforturile sale finalizându-se sub domnia Regelui Carol al II lea şi sub atenta autoritate a Arhimandritului Paisie Cozma.
Zona frumoasă a dealurilor Subcarpaţilor Modovei-Culmea Pleşu- şi versanții domoli ai Munţilor Stânişoarei, mângâie zona aceasta binecuvântată cu credinţă, tradiţii și folclor autentic, aşa cum arată şi acest panou de intrare în comuna Râşca.
Distrusă de tătari, este refacută în 1511 de un alt Bogdan, fiul lui Ştefan cel Mare, dar cade pradă prigoanei semilunei turceşti în anii ce vestesc venirea marelui voievod, ctitorul de Moldoviţa, Petru Rareş.
După înscrisurile de pe zidul bisericii, 1540, după alte documente 1542, Petru Rareş reuşeşte să ridice aici o impresionantă mânăstire cu pictură exterioară, din care azi s-a păstrat doar cea de pe faţada sudică, pe care umbrele dimineţii joacăștrengărește v-ați ascunselea cu chipurile sfinţilor.
Nenumăratele adaugiri, precum pridvorul cu turlă, o serie de anexe de pe latura vestică, zidul de incintă din secolul al XVII lea sau reclădirea celor 8 chilii în anii 1830-1840, nu ştirbesc cu nimic măreţia bisericii care nu a intrat, din păcate, în atenţia patrimoniului mondial UNESCO, precum suratele ei mai nordice.
Situarea oarecum excentrică faţă de drumurile comerciale moldoveneşti, la aproape 20 de kilometri de Fălticeni, a permis transformarea ei într-un loc în care erau aduşi ,,călugării vagabonzi'', un fel de batalion disciplinar al monahismului românesc dar şi un loc de ,,deportare" pentru boierii cere se opuneau politicilor domnitorilor vermii.
De altfel, Domnitorul Mihai Sturdza l-a exilat aici pentru şase luni, în 1844, pe marele istoric şi om politic Mihail Kogălniceanu, în turnul clopotniţei, într-o celulă care există şi azi şi unde se află o placă de marmură ce aminteşte de acest eveniment.
Se mai menţionează şi efortul deosebit făcut de călugării de la această mânăstire, în timpul Primului Război Mondial, când s-au transformat în infirmieri pentru soldaţii răniţi pe câmpul de luptă, iar chiliile au fost puse la dispoziţie pentru spital şi infirmierie.
I.P.S. Pimen, Mitropolitul Moldovei la 1921, pune umărul la refacerea bisericii a cărui acoperiş a fost mistuit într-un incendiu, eforturile sale finalizându-se sub domnia Regelui Carol al II lea şi sub atenta autoritate a Arhimandritului Paisie Cozma.
Zona frumoasă a dealurilor Subcarpaţilor Modovei-Culmea Pleşu- şi versanții domoli ai Munţilor Stânişoarei, mângâie zona aceasta binecuvântată cu credinţă, tradiţii și folclor autentic, aşa cum arată şi acest panou de intrare în comuna Râşca.
miercuri, 2 martie 2011
Satele cu meşteşuguri tradiţionale din România
- Afumaţi(IF)- ţesături populare şi covoare cu motive florale deosebite;
- Albeşti de Argeş- dărăcit, piuă de apă, sumane, pături;
- Băleni(DB)- realizarea traistelor din păr de capră şi diverse împletituri din răchită;
- Ghindăoani, com. Bălţăteşti( NT)- confecţionarea celebrelor bundiţe de Ghindăoani;
- Negrileşti, com Bârseşti(VN)- realizarea de tipare tradiţionale din lemn, pentru caş;
- Berzunţi( BC)- măşti populare şi broderii pe piele;
- Brodina(SV)- realizarea ouălor încondeiate;
- Brusturoasa(BC)- confecţionarea de cojoace şi cusături populare;
- Budureasa(BH)- confecţionarea uimitoarelor lăzi de zestre;
- Bucium(AB)- centru de cojocărit, dulgherit şi confecţionarea costumelor populare;
- Buteni( AR)- cusături şi costume populare + cojocărit;
- Bulzeştii de Sus( HD)- confecţionarea instrumetelor muzicale tradiţionale+cojocărit şi dulgherit;
- Balcani(BC)- ceramică neagră nelustruită;
- Beleţi-Negreşti(AG)- prelucrarea tradiţională a lemnului: rotărit, dulgherit, unelte de lemn;
- Botiza(MM)- prelucrarea artistică lemnului şi a lânii;
- Târnaviţa, com. Brănişca( HD)- ceramică populară smălțuită în verde;
- Bârsa(AR)- ceramică populară şi olărit;
- Baiţa de sub Codru(MM)- ceramică populară nesmălţuită şi confecţionarea lăzilor de zestre;
- Brâncoveneşti( MS)- confecţionarea costumelor populare;
- Leleşti, com. Bunteşti(BH)- ceramică populară roşie şi albă;
- Călăţele(CJ)- unelte de lemn şi dogărit;
- Călineşti(MM)- prelucrarea artizanală a lânii
- Cătina (BZ)- confecţionarea instrumentelor muzicale tradiţionale;
- Cislău(BZ)- împletituri de răchită;
- Cogealac(CT)- ţesături şi port popular aromânesc( armânesc/macedoromân));
- Corbasca(BC)- costume populare + covoare şi cergi;
- Corbu(HR)- cergi şi ţesături populare;
- Cornea(CS)- centru cunoscut pentru artizanat şi împletituri;
- Corund(HR)- cunoscuta ceramică neagră smălţuită+ unicul centru din ţară de confecţionare a şepcilor din IASCĂ!;
- Coşeşti(AG)- centru de olărit în care domină motivele spirala şi calea rătăcită+ Muzeul Olarului;
- Crasna(GJ)- instrumente muzicale tradiţionale: fluiere şi cavale;
- Sat Crişeni, com. Sângeorgiu de Pădure(MS)- împletituri din paie, un deosebit muzeu al pălăriilor( prin amabilitatea Domnului Ilan Rozenfeld);
- Sălişte de Vaşcău, com. Cristioru de Jos( BH)- ceramică roşie şi albă;
- Dăneşti(HR)- ceramică neagră lustruită, centru de olărit şi covoare populare;
- Dobroteşti(TR)- ţesături populare şi în special maramele de borangic;
- Sat Coşna, com. Dorna Candrenilor(SV)- chimire, cojoace şi bundiţe cu motive bucovinene;
- Sat Costişa, com. Frătăuţii Noi(SV)- cojocărit şi pielarie, cusături şi ţesături populare;
- Frătăuţii Vechi(SV)- confectionarea PLOŞTILOR de lemn+ bundiţe, chimire, cojoace, scoarţe şi ştergare;
- Fundu Moldovei( SV)- prelucrarea lemnului sub formă de instrumente populare+ ţesături şi cusături tradiţionale;
- Feleacu(CJ) -confecţionarea uneltelor de lemn şi a instrumentelor muzicale;
- Gârnic(CS)- pive de bătut postavul şi cusături tradiţionale pe ţesături;
- Girov(NT)- centru de cojocarie şi pielărie;
- Giuleşti(MM)- covoare şi cergi maramureşene;
- Goicea(DJ)- prelucrarea nuielelor de răchită;
- Greaca(GR) - împletituri din papură şi centru de rotărit;
- Grumăzeşti(NT)- confecţionarea covoarelor, cojocărit şi ţesături populare+ împletituri de coşărci şi coşuri în satul Curechiştea;
- Hălmagiu(AR)- confecţionarea uneltelor din lemn şi cojocărie;
- Sat Târnăviţa, com. Hălmăgel( AR)- ceramică smălţuită şi centru de spătărit;
- Hodac(MS)- confecţionarea fluierelor de lemn;
- Hodoşa( MS)- împletituri interesante din paie şi pănuşi de porumb;
- Homoroade(SM)- confecţionarea GUBELOR, piesă de port popular tradiţional;
- Horezu(VL)- ceramică populară vestită prin motivul ,,Cocoşul de Hurezi"; sat Ursani- confecţionarea fluierelor;
- Iacobeni(SV)- ornamentaţia caselor tipic bucovinene şi confecţionarea chimirelor din piele;
- Iara(CJ)- cojocărit şi ţesături populare+ prelucrarea artistică a lemnului+ ceramică populară tradiţională;
- Ibăneşti(MS)- confecţionarea costumelor populare a şerparelor şi cojoacelor;
- Nadanova, com. Isverna(MH)- confecţionarea uneltelor de fier;
- Jina(SB)- costume populare;
- Josenii Bârgăului(BN)- ceramica neagră; sat Rusul Bârgăului - cioplituri în lemn şi cusături populare;
- Sat Poiana lui Alexa, com. Laza(VS) - ceramică populară roşie;
- Leordina(MM)- cunoscut centru de arhitectură populară cu port tradiţional şi cu porţi maramureşene impresionante;
- Lereşti( AG) - prelucrarea artistică a lemnului, dulgherit şi ţesături populare;
- Lopătari(BZ)- confecţionarea de instrumente muzicale, în special BUCIUME;
- Marginea(SV)- cunoscuta ceramică neagră smalţuită dar şi ceramica roşie;
- Mărtiniş(HR)- cergi şi covoare cu motive populare secuieşti;
- Mânzăleşti( BZ)- confecţionarea buciumelor şi fluierelor;
- Moşna(SB)- ceramică populară cu motive populare săseşti cu fond alb şi desene albastre;
- Năeni(BZ)- prelucrarea artistică pietrei, expoziţie în aer liber a taberei de sculptură;
- Obârşia -Cloşani(MH)- confecţionarea lăzilor de zestre şi instalaţii tehnice tradiţionale cum ar fi morile cu ciutură+ prelucrarea părului de capră;
- Oboga(OT)- cunoscut centru de olărit cu ceramica de culoare verde;
- Oituz(BC)- ceramică şi olărit + ţesături şi cusături populare+ instalaţii tehnice vechi cum ar fi piua şi dârsta;sat Fierăstrău-Oituz- confecţionarea uneltelor populare;
- Paltin(VN)- sat Spulber- confecţionarea buciumelor;
- Păltinoasa(SV)- ceramică populară smalţuită;
- Pecica(AR)- prelucrarea artistică a nuielelor şi a lemnului;
- Sat Târpeşti, com. Petricani(NT)- confecționarea măştilor populare+ muzeu sătesc cu mii de obiecte tradiţionale;
- Pipirig(NT)- pielărie şi cojocărit şi confecţionarea traistelor populare şi a costumelor;
- Plopiş(SJ)- realizarea lăzilor de zestre şi prelucrarea artistică a lemnului+ cusături populare;
- Plosca(TR)- confecţionarea ŞTERGARELOR DE BORANGIC pentru nuntă, a foiţelor de lână şi a macaturilor+ cojocărit;
- Prejmer(BV)- ceramică populară pictată;
- Sat Fundu Răcăciuni, com. Răcăciuni(BC)- cojocărit şi broderii pe piele;
- Răchiţi(BT)- prelucrarea lânii de astrahan în căciuli şi cojoace;
- Rădăuţi(SV)- ceramică populară smălţuită ornamentală, în case atelier tradiţionale;
- Răşinari(SB)- articole de artizanat şi colibe din fân+ ceramică şi cusături populare;
- Răuceşti(NT)- confecţionarea manuală a covoarelor;
- Sat Petreasa, com. Remetea(BH)- cioplituri şi sculpturi în lemn;
- Rieni(BH)- ţesături populare şi cojocărit şi pielărie;
- Sat Păuşa, com.Românaşi(SJ)- confecţionarea cergilor;
- Roşia(BH)- pielărie şi cojocârit+ ţesături populare;
- Rucăr(AG)- confecţionarea obiectelor din lemn şi dulgherit+ ţesături populare;
- Sadova(SV)- bundiţe, cojoace şi chimire;
- Sat Vulpăşeşti, com. Sagna(NT )- ceramică populară neagră;
- Săcel(MM)- ceramică roşie nesmălţuită cu linii negre;
- Sălişte(SB)- prelucrarea artistică a pieilor şi cojocărit;
- Sălistea de Sus(MM)- costume populare, cojocărit şi pielărie;
- Sat Loman, com.Săsciori(AB)- ceramică roşie nesmălţuită, unelte de lemn şi icoane pe sticlă;
- Săvârşin(AR)- centru de şubărit;
- Sândominic(HR)- broderii şi cergi;
- Sat Grabcina, com. Scorţoasa(BZ)- centru de olărit cu ceramică smălţuită şi nesmălţuită;
- Slătioara(VL)- ceramică populară roşie nesmălţuită;
- Spanţov(CL)- împletituri din răchită;
- Stroeşti(VL)- ceramică populară în care domină verdele;
- Suliţa(BT)- ceramică populară roşie;
- Şaru Dornei(SV)- cojoace şi bundiţe;
- Sat Buciumi, com. Şomcuţa Mare(MM)- costume populare şi case cu decoraţiuni murale; sat Horvila -confecţionarea lăzilor de zestre;
- Ştefăneşti(BT)- ceramică populară neagră;
- Tansa(IS)- ceramică populară, centru de rotărit şi butnărit şi prelucrarea pietrei;
- Tătărani(DB)- prelucrarea artistica a lemnului, porţi monumentale din lemn, ţesături populare;
- Tăuţii -Măgheruş(MM)- ceramică; sat Băiţa- lăzi de zestre;
- Sat Ştefăneşti, oraşTârgu Cărbuneşti(GJ)- ceramică populară nesmălţuită de culoare roşie;
- Târgu Lăpuş(MM)- ceramică roşie nesmălţuită şi ţesături populare;
- Humuleşti(NT)- confecţionarea covoarelor populare;
- Telciu(BN)- confecţionarea uneltelor tradiţionale din lemn, cioplituri în lemn şi costume populare;
- Ulma(SV)- confecţionarea COARNELOR PENTRU PRAF DE PUŞCĂ, cu diferite ornamentaţii;
- Ulmeni(CL)- împletituri de papură şi centru de rotărit;
- Vadu Crişului(BH)- ceramică albă nesmălţuită;
- Vaideeni(VL)- confecţionarea fluierelor şi instalaţii tradiţionale: darac, moara de apă, joagăr şi piuă+ scoarţe olteneşti frumoase, asa cum ne spune VertAnge de la pintravel.ro;
- Vama(SV)- ceramică, cu renumitele BLIDE ALBE+ muzeul etnografic al ceramicii;
- Sat Vărzarii de Sus, oraş Vaşcău(BH)- prelucrarea artistică a fierului şi lemnului;
- Vărşag(HR)- confecţionarea fluierelor şi a TOIAGELOR CIOBĂNEŞTI + titere;
- Sat Dumbrava, com. Vătava(MS)- confecţionarea cojoacelor şi a şerparelor;
- Sat Hârtoape, com. Vânători(IS)- confecţionarea cojoacelor şi a cheptarelor;
- Sat Muncelu Mare, com.Veţel(HD)-instrumente populare CIMPOAIE, prelucrarea artistică a lemnului şi ţesături şi costume populare;
- Vidra(AB)- confecţionarea celebrelor TULNICE, centru de rotărit şi dogărit;
- Sat Ireşti, com. Vidra(VN)- ceramică neagră nelustruită şi ceramică roşie smălţuită;
- Vişeu de Jos(MM)- cojocărit şi realizarea broderiilor pe piele+ cusături şi ţesături populare;
- Vlădeşti(VL)- ceramică populară cu motive traditionale ca melcul, brăduţul şi valul;
- Voineşti(IS)- centru de rotărit; sat Schitu Stavnic -ceramică neagră şi roşie smălţuită;
- Zagon(CV)- ţesături populare tradţtional secuieşti + prelucrarea artistică a lemnului;
- Zagra( BN)- confecţionarea cergilor şi postavurilor+ mori de apă.
- Feldru(BN)- confecţionarea buciumelor;
- Strâmtura(MM)- confecţionarea trâmbiţelor;
- Vânători Neamţ(NT)- confecţionarea fluierelor şi a cavalelor;
- Nistoreşti(VN)- confecţionarea cobzelor şi a fluierelor;
- Mânăstirea Caşin(BC)- glugi mocăneşti şi costume populare cu motive dacice;
- Salva(BN)- bundiţe şi pălării cu evantai din pene de păun;
- Târlişua(BN)- pălării tipice zonei etnografice a Năsăudului;
- Săpânţa(MM)- confecţionarea cergilor;
- Corund(HR)- renumita ceramică neagră;
- Deda(MS)- confecţionarea costumelor populare şi a ştergarelor;
Sărbătorile tradiționale din România
Cele zece minuni medievale din România
Cele 139 muzee etnografice din România rurală
miercuri, 23 februarie 2011
Cătunul Casa de Piatră- cuibul moţilor
Un drum desfundat, cu pietre albe
de calcar răsfirate pe marginea lui, ne conduce spre cea mai înaltă aşezare
permanentă din ţara noastră (1300-1400 m), spre crângul sau cătunul Casa
de Piatră, din inima Munţilor Apuseni.
Lăsăm în urmă izbucul cu poveste
tristă al Tăuzului şi urcăm spre înălţimile calcaroase ale Bihorului. După ce
ne strecurăm printre cheişoarele Gârdei Seci, ne întâlnim cu pârâul Spurcat şi
cu cel al Vulturului şi în cele din urmă (cu)prindem cu privirea câteva căsuţe,
străjuite de albul stâncilor care dau numele crângului, acolo unde moţii şi-au
găsit culcuş.
Casele izolate,
legate prin poteci, sunt rispite pe tăpşanul calcaros, printre culturi de
picioci sau barabule şi câteva fire de câripă( cânepă), sunt case simple fără
garduri şi fără curte. Aici, şoproanele
caselor sunt așezate faţă în faţă, semn că două familii de moţi şi-au legat
destinele, aici în creierul munţilor, ca să răzbată mai uşor iernile cele
aprige.
Trecem
la pas, prin cătun şi dăm bineţe bărbatului ieşit pe prispă să-şi pregătească
coasa, ocolim grajdul şi livada cu meri semipădureţi, iar lucrurile se întâmplă
natural, chiar dacă mai aveam puţin şi intram în casa omului.
Ne facem drum pe
lângă grajdurile ce au peste şindrila putrezită, un strat gros de muşchi de pădure
crescut acolo, bun izolator termic pentru animale. Din loc în loc, trei fire de
iarbă iţite ca niște antene bătute de briza de dimineaţă în urcuşul ei neastâmpărat
catre vârfuri, rup monotonia acoperișului rustic.
În
mijlocul aşezării se mai află, încă, vechea bisericuţă cu acoperişul găurit de
trecerea timpului, abandonată lângă noua biserică, mică şi ea şi care ocroteşte
cele 22 de familii aciuate în poiana mărginită de molizi falnici, şi de
stâncile Culmii Crestăturii.
Cineva
de la Muzeul Satului, a dorit odată să ia bisericuţa veche de secol XIX şi să o
ducă la muzeu, dar proiectul s-a împotmolit, iar acum este prea târziu să mai
salvezi ceva din tradiţia creştinească a locurilor.
Hărnicia şi curajul moţilor care au
,,lăzuit"(defrişat) pădurea, munca grea la coasă prin poienile răspândite
pe abrupturile carstice, puţinele animale pe care le au, iernile foarte lungi
îndurate sau izolarea, nu i-au descurajat câtuşi de puţin. Sunt elementele care
i-au întărit, de aceea sunt sfătoşi şi ospitalieri, precum bătrânul de la prima
casă de la drum, care nu mai conteneşte cu întrebările şi cu rememorarea
întâmplărilor de pe munte.
O
nedeie din mijlocul verii, ce are loc cu o săptămână înaintea Târgului de fete ( duminica dinspre 20 iulie) de pe Muntele Găina, înveseleşte şi transformă locul. Pentru ţopii şi
băeşii munteni de pe valea Arieşului, viaţa se desfăşoară de la o nedeie la
alta, ca o unitate de măsură a timpului din afara timpului, nici măcar
Crăciunul şi Paştele nu sunt atât de aşteptate.
În
sunet de tulnic, moţii gătiţi de sărbătoare din Gârda, de pe platourile
Scărişoarei cea cu gheţar sau chiar din Albac, aşteaptă întâlnirea cu muntele
şi tradiţiile, acolo sus, unde muntele pare că atinge cerul.
luni, 21 februarie 2011
Podul Mincinoşilor din Sibiu
Sibiul, arhicunoscut datorită statutului de capitală culturală europeană din 2007, are aerul unui oraş misterios, romantic cu străzi înguste şi întortocheate, scări de piatră tocite de cizmele meşteşugarilor de odinioară sau de pantofii turiştilor de azi.
Un asemenea loc de intrare în lumea burgului medieval, este străduţa care coboară pe lângă Piaţa Mică spre Piaţa Huet, din spatele Turnului Sfatului, aici la capătul ei, se află cel mai vechi pod de fontă din ţara noastră(1859) numit Podul Minciunilor sau al Mincinoşilor.
Se spune că aici aveau loc cele mai multe tranzacţii dintre negustorii si comercianţii ce lucrau cu cele 25 de bresle, nu este clar dacă mincinoşii erau negustorii, târgoveţii sau femeile care veneau aici să asculte ultima bârfă din târg, însă un lucru este clar, era şi locul de întâlnire preferat al îndrăgosţilor din oraş şi este posibilă şi asocierea cu ,,iubirea,, ipocrită a unora dintre ei.
Mai multe despre pod si nu numai, la Razvan.
Un asemenea loc de intrare în lumea burgului medieval, este străduţa care coboară pe lângă Piaţa Mică spre Piaţa Huet, din spatele Turnului Sfatului, aici la capătul ei, se află cel mai vechi pod de fontă din ţara noastră(1859) numit Podul Minciunilor sau al Mincinoşilor.
Se spune că aici aveau loc cele mai multe tranzacţii dintre negustorii si comercianţii ce lucrau cu cele 25 de bresle, nu este clar dacă mincinoşii erau negustorii, târgoveţii sau femeile care veneau aici să asculte ultima bârfă din târg, însă un lucru este clar, era şi locul de întâlnire preferat al îndrăgosţilor din oraş şi este posibilă şi asocierea cu ,,iubirea,, ipocrită a unora dintre ei.
Mai multe despre pod si nu numai, la Razvan.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)
Re-Descoperă România Episodul 11. Cheile Nerei și Lacul Dracului
Comuna Șopotu Nou, Județul Caraș -Severin, Depresiunea Almăjului/ Bozovici, Munții Almăjului, Grupa Banatului Septembrie 2008 surs...
-
Principalele zece lacuri din ţara noastră sunt situate în trepte și forme de relief diferite şi sunt dintr-o varietate de tipuri genetice....
-
Carpaţii Orientali Pasul Prislop (1416 m) - între Munţii Rodnei şi Munţii Maramureşului; şoseaua Borşa-Vatra Dornei; cel mai ...
-
Ce este Medugorje? Un loc sfânt, un loc cu o semnificație specială în inima fiecărui credincios, fie el romano- catolic, greco-catolic sa...