semiluna musulmană, simbolul Islamului
o curte interioara îngrijită
intrarea în moschee
minaretul( 23 m, sec.XVII) de unde muezinul cheamă credincioșii la rugăciunea de dimineață și la cea de seară
Se
spunea, de multe ori, în ghidurile turistice comuniste că acest
oraș mai poartă supranumele de ,,Sinaia Dobrogei'', datorită
dealurilor lungi și spectaculoase și pădurilor de stejar ce îl
înconjoară.
Daţi-mi voie să mă îndoiesc de faptul că
numai cadrul natural este de ajuns, pentru că în acest oraș
sunt aatât
de
multe de făcut în ceea ce privește infrastructura turistică, aşa
că: … mai este mult până departe!
Singurele repere turistice sunt de natură sau, mai corect spus, de origine musulmană (minus limanul maritim), datorită rolului important pe care acest oraș l-a avut în perioadele de ocupaţie otomană (aproximativ 500 de ani, această provincie a apartinut marelui imperiu).
Aşadar,
după un drum de coşmar pe un drum judetean de doar 8 kilometri
dintre Slava Rusă și Babadag, cum rar am văzut, ajung în orășelul
acesta uitat parcă de lume, pe malul lacului cu acelasi nume, în
care se varsă principalele râuri dobrogene, Teliţa și Taiţa.
Am dorit mult să văd una dintre cele mai vestite moschei/ geamii din România, Moscheea lui Ali Gazi Paşa, construită în secolul al XVII-lea cu bogate decoraţiuni din lemn în interior, decorațiuni pe care n-am putut să le ,,gust” pentru că era închis (și era într-o zi obişnuită din săptămână!).
Ali
Gazi era un conducător de regiune și de oşti otomane, care a
locuit aici în secolul al XVIII-lea, după
ce reședință
pașei
este mutată de la Silistra(Cadrilater/Bulgaria de azi), pentru ca
mişcările ţariştilor ruși de la nord de deltă să fie
contracarate mai eficient. Astfel, după ani mulți petrecuți la
fruntariile imperiului, temutul paşă îsi află sfârșitul
în cetatea Babadagului, unde este și îngropat, în cavoul său
monumental.
Lângă
moschee se află și un izvor de apă (cişmeaua Kalaigi) unde
pelerinii îşi spălau picioarele înainte de intrarea în locaşul
de cult. În
Babadag mai trăiesc vreo 50 de familii de turci, care nu mai au
puterea financiară să întreţină și să renoveze geamia, astfel
că în 1998 clădirea, casa imamului (liderul religios local) și
cavoul paşei au
fost restaurate
de o fundatie cultural-religioasă
din Turcia. Asta în condițiile în care statul român ar fi
trebuit, sau
este obligat,
să
se implice și
apoi să
popularizeze acest monument deosebit.
În apropiere se află și un muzeu etnografic cu obiecte orientale, dar nu l-am găsit sau nu l-am văzut pentru că, spre disperarea turiștilor și a mea implicit, nu este nici un indicator în centrul orasului, care să indice așa ceva!
Ideea
unui ținut dobrogean unic, în care bunele relații dintre
populațiile regiunii ( turci, tătari, ruși-lipoveni, ucraineni,
bulgari, greci, armeni, evrei, aromâni) și conviețuirea religioasă
între musulmani tradiționaliști, ortodocși -inclusiv cei de rit
vechi, catolici, mozaici, neoprotestanți, poate începe de la
refacerea tuturor locașurilor de rugăciune ale diferitelor culte de
aici. Dar, cum , spuneam la început, mai este mult până departe!